Näin teet tehokkaan asiakasreferenssin ja lisäät myyntiä

Asiakasreferenssi, asiakaslausunto, asiakassuositus

Haluatko nostaa luottamusta ja tehdä vierailijoista maksavia asiakkaita?

Yksi tehokkaimmista tavoista on laittaa nettisivuillesi näkyviin asiakasreferenssejä – ja mielellään vielä etusivulle. Olet varmasti jo toteuttanut useampia onnistuneita caseja, luotat yrityksesi ammattitaitoon ja tiedät, että olette hyviä siinä mitä teette. Vierailija, joka tulee sivuillesi, ei välttämättä tätä kuitenkaan tiedä. Asiakasreferenssi on todella tehokas tapa kertoa vierailijalle että hän voi luottaa teihin.

Asiakasreferensseissäkin on eroja. Oli referenssisi sitten tekstipohjainen, tai video (suosittelen videota – pääset näyttämään oikeita ihmisiä, jolloin uskottavuus on suurempi), niin vääränlaisella rakenteella ja väärillä tiedoilla menet metsään ja hukkaat tehon. Asiakasreferenssin tarkoitus on nostaa konversiota (esim. yhteydenottoja, myyntiä) ja kertoa että teihin voi luottaa ja että tällaisiä ongelmia olette ratkoneet näin hyvin tuloksin.

Katsotaanpa kahta esimerkkiä, jotka on luotu mukaillen internetin syövereistä löytyneitä referenssejä:

”Yritys X tarjosi meille palvelunsa. Olemme todella tyytyväisiä palveluun ja tulemme jatkossakin käyttämään X:n palveluita. Yritys X toimitti palvelun todella nopeasti ja ongelmia ei tullut.”

”Meillä oli ongelmana pitkään, että Y. Yritys X tarjosi meille ratkaisuksi omaa palveluaan. Palvelu ratkaisi ongelman Y ja saimme seuraavanlaisia tuloksia: Z.”

Asiakasreferenssin tarkoitus ei ole kehua sinua maasta taivaisiin, vaikka se tuntuisikin hyvältä (esimerkki 1). Asiakasreferenssin tarkoitus on kertoa mahdollisimman konkreettisesti kuinka pystyt auttamaan asiakastasi (esimerkki 2). Kuinka pystyt siirtämään hänet niin taloudellisesti kuin henkisestikin voimattomuudesta voittoon, ja kuinka toteutit kaiken tämän.

Niin kuin kaikessa muussakin liiketoimintaan liittyvässä, myös asiakasreferenssissä tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon asiakkaasi kysymykset, ongelmat, tuskat, toiveet ja halut. Ei niinkään kehuskella eri näkokulmista sitä, kuinka erinomainen yrityksesi on.

Käy läpi ongelmat, ratkaisut ja hyödyt jota tarjosit asiakkaallesi. Kerro myös yleisimpiä ongelmakohtia, huolenaiheita ja kiinnostavimpia toteutuneita tuloksia, jotka vetoavat asiakaskuntaasi kuin tequila meksikolaiseen.

Määrittelemällä ongelman saat aikaan samaistumisen: ”Hei, mullahan on aina tää ongelma”. Antamalla luotettavan ratkaisun ja esittelemällä tästä seuraavat hyödyt luot vierailijan päähän selkeän loogisen rakenteen: Ongelma X voidaan korjata tällä ratkaisulla ja tällaisia tuloksia on saatu.

Mitä paremmin tunnet asiakaskuntasi ja tuotteesi, sitä tarkemman referenssin pystyt rakentamaan. Kaivaudu kunnolla asiakkaasi ongelmiin ja huoliin joita hänellä oli ennen teidän asiakkaaksi ryhtymistä. Selvitä, haastattele, kysele, mitkä olivat avainasiat joita he halusivat saavuttaa avullasi ja lopuksi mittaa toteutunut hyöty mahdollisimman tarkasti.

Kysyppä samalla asioista, jotka eivät toimineet heidän mielestä niin hyvin kuin olisivat voineet. Näin voit saada yllättävääkin tietoa esille.

Nyt kun tiedät, niin ryhdyppä tuumasta toimeen: Haastattele ja tiedustele asiakkaaltasi referenssi, tai muokkaa vanha asiakasreferenssi uuden kaavan mukaan. Kommentoi ja kerro minulle tuloksistasi, sekä ajatuksista mitä sinulle heräsi.

Videas.fi kuvaa sinulle tarvittaessa asiakasreferenssit ja tuottaa grafiikat niihin.  Näiden avulla lisäät uskottavuutta, ammattimaisuutta, pidettävyyttä ja etenkin sitä myyntiä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *